Pretul la titei si geopolitica

sonda-petrol
Pretul titeiului si-a intensificat avantul de crestere, marti, ca urmare a comentariilor ministrului petrolului din Rusia despre intalnirea cu OPEC (Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol) in luna octombrie. Arabia Saudita si-a exprimat dorinta de a stabiliza pretul titeiului prin luarea tuturor masurilor necesare. Cum Rusia si Arabia Saudita sunt cei mai mari producatori globali de titei, un acord al acestora, ar putea avea un impact semnificativ asupra altor producatori de titei inspre stabilizarea preturilor.

Cresterea pretului la titei e in plin avant pentru a patra saptamana de tranzactionare consecutiv.

Vor creste preturile, sau nu?

Prognosticurile legate de geopolitica productiei de titei sunt mereu riscante. Extremele de crestere si scadere record a preturilor determina volatilitate pe piata si in cadrul relatiilor internationale la nivel politic. Intrebarea este daca marii jucatori de pe piata petroliera vor cadea de acord asupra sistarii/reducerii productiei de petrol in vederea cresterii preturilor.

EIA- Administratia Informatiilor Energiei a raportat miercuri ca rezervele de titei au scazut cu 2.5 milioane de barili in saptamana incheiata pe 12 august, situandu-se la 521,1 milioane de barili. Cu toate acestea, valorile sunt inca record pentru aceasta perioada a anului, vesti nu foarte promitatoare pentru situatia deja destabilizata de pe piata.

Cum influenteaza producatorii de titei pretul pietei?

Pe piata de marfuri si materii prime, titeiul trece drept cea mai politizata ramura industriala care se tranzactioneaza. Acest lucru se datoreaza faptului ca cererea de petrol brut este omniprezenta, in timp ce sursele de aprovizionare se afla in unele dintre cele mai turbulente regiuni la nivel politic. Mai mult de jumatate din resursele de petrol din lume, sunt in Orientul Mijlociu. OPEC detine o pondere foarte mare din rezervele mondiale. Astazi se incearca redresarea pretului la titei, dupa ce initial, OPEC, a luptat impotriva curentului.

OPEC este un cartel, o asociatie de producatori sau furnizori, cu scopul de a mentine preturile la un nivel ridicat, limitand concurenta. La sfarsitul anului 2014, OPEC a raportat rezerve de 1.206 trilioane de barili de petrol, adica 81% din totalul rezervelor mondiale. Dintre aceste rezerve, Arabia Saudita, Iran, Irak, Kuweit, Emiratele Arabe Unite, Qatar și Libia au 67,6%, in interiorul granitelor lor. Cele mai recente stiri care au crescut preturile au venit din Libia care nu au putut exporta in regim regulat din cauza tensiunilor existente intre diverse factiuni politice aflate in conflict.

Cum s-a ajuns la volatilitatea actuala?

In intervalul iunie 2014-iulie 2015, preturile pe piata la petrol erau in scadere-de la peste 100 $ pe baril, la sub 50 $, conform contractelor futures NYMEX. Misiunea OPEC este de a “… asigura stabilizarea pietelor petroliere, pentru a garanta o aprovizionare eficienta, economica si regulata a petrolului catre clienti, un venit constant producatorilor si o rentabilitate echitabila a capitalului celor care investesc in industria petroliera”. Desi pretul petrolului a scazut, cartelul petrolier nu a redus productia pentru a stimula cresterea pretului.

In schimb, cartelul a lasat preturile sa scada pentru ca marirea costurilor de productie sa devina neeconomica. OPEC si-a mentinut productia la 30 milioane de barili pe zi. In curand, preturile in scadere ale petrolului au cauzat pierderi financiare unora dintre membrii cartelului. Multi au incercat sa compenseze prin vanzari masive-in iulie 2015, OPEC producea si vindea in jur de 32 milioane de barili de petrol pe zi, peste limita stabilita. Cu toate acestea, preturile scadeau din ce in ce mai multi din cauza unor factori corelati: o incetinire economica la nivel global, dolarul foarte puternic, si cresterea productiei de titei de catre non-membrii OPEC.

Exista perdanti si castigatori.

Preturile scazute avantajeaza consumatorii individuali si unele industrii, cum ar fi cea a companiilor aeriene. Carburantul este masiv folosit si cel mai scump, si odata cu scaderea preturilor la titei, costurile pentru combustibil s-au redus, ceea ce a facut companiile aeriene sa creasca preturile pentru a putea face fata. Consumatorii individuali, in schimb, au scos mai putini bani din buzunar cand au facut plinul masinii.

Cei care pierd din cauza preturilor scazute la titei, sunt producatorii si cei care investesc in industria petroliera. Economiile emergente sufera o incetinire a dezvoltarii din cauza preturilor scazute, tarile afectate de instabilitate politica (Nigeria-cel mai mare producator de titei din Africa), inregistrand o destabilizare si mai accentuata. Dar sa speram ca cei 900,000 de barili pe zi, pierduti de Nigeria din cauza atacurilor militante, vor contribui la demersul general de scadere a productiei si crestere a pretului.

One Response

  1. Florin B. December 5, 2016

Leave a Reply